MerkKompas. Het strategisch dna van je merk.
Als je een MerkKompas ontwikkelt, beschrijft, deelt en gebruikt als ijkpunt voor communicatie én gedrag:
- schep je focus voor de komende vijf tot tien jaar.
- maakt het jezelf, team, klanten en contacten (extra) enthousiast over je merk en producten.
- kan iedereen in het bedrijf op dezelfde manier uitleggen waar je merk voor staat.
- draagt iedereen in het bedrijf de kernwaarden en boodschappen uit.
- trekt het gelijkgestemde klanten, medewerkers en samenwerkingspartners aan, die trouw zijn aan het bedrijf en waarmee het prettig werken is.
- zorgt het voor interne en externe verbinding.
- geeft het houvast bij het kiezen van wat wel en niet bij het merk past, van taalgebruik, kleuren, tot sponsoring en inkoop.
- vergemakkelijkt het instrueren van zowel nieuwe medewerkers als externe mensen zoals copywriters, of vormgevers, zodat er minder correcties nodig zijn en het beeld eenduidig blijft.
- hebben de website, social media, e-mails en andere communicatie uitingen dezelfde herkenbare stem en herhalen zij dezelfde kernboodschappen.
- onderscheidt jouw merk zich van concurrenten.
- helpt het je te zeggen wat je doet en te doen wat je zegt.
- voorkomt het dat je te ‘neutraal’ overkomt; te weinig persoonlijkheid laat zien of te veel zwalkt.